Έχεις απορίες;
Γράφει ο
Dr. Τσίπηρας Αναστάσιος

Περιοδοντολογία

Περιοδοντολογία είναι ο τομέας της οδοντιατρικής που ασχολείται με την θεραπεία και αποκατάσταση του περιοδοντίου. Το περιοδόντιο όπως μας λέει και ο όρος «περί των οδόντων» αποτελείται από τους ιστούς που περιβάλουν τα δόντια, δηλαδή το οστό και τα ούλα.

Βασική νόσος του περιοδοντίου είναι η περιοδοντίτιδα (δηλαδή η φλεγμονή ούλων – οστού) και η αιτία απώλειας των δοντιών των ενηλίκων καθώς στην επιθετική μορφή της προκαλεί ταχεία υποχώρηση των ούλων και του οστού που έχει σαν αποτέλεσμα την κινητικότητα των δοντιών και την απόπτωσή τους.

Αιτίες Περιοδοντίτιδας ;

Βασική αιτία της περιοδοντίτιδας είναι το κάπνισμα σε συνδυασμό με την έλλειψη οδοντιατρικής φροντίδας. Οι επιπτώσεις της περιοδοντίτιδας στη γενική υγεία είναι σοβαρές καθώς πρόσφατες μελέτες αποδεικνύουν ότι οι περιοδοντικοί ασθενείς αντιμετωπίζουν 2 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα εμφάνισης καρδιακών επεισοδίων, δυσκολία ρύθμισης της γλυκόζης σε διαβητικούς και αυξημένο κίνδυνο εγκεφαλικών επεισοδίων.

Η έγκαιρη διάγνωση της από τον Οδοντίατρο έχει πολύ καλή πρόγνωση καθώς αντιμετωπίζεται σαν προχωρημένη ουλίτιδα με συχνούς βαθείς καθαρισμούς και κάποιες άλλες διαδικασίες. Εάν είναι σε προχωρημένο στάδιο ή επιθετική, η θεραπεία της είναι κυρίως χειρουργική με σκοπό την εξάλειψη των περιοδοντικών βλαβών (θύλακοι) που είναι συνήθως διάχυτες σε όλο το στόμα. Η συνεργασία του ασθενούς είναι απαραίτητη για την επιτυχία της θεραπείας (τήρηση οδηγιών-υγιεινή επανεξέταση)

Οξεία Ουλίτιδα – Περιοδοντίτιδα

Τα νοσήματα του περιοδοντίου (ουλίτιδα – περιοδοντίτιδα) οφείλονται κυρίως σε :

• Στα μικρόβια της στοματικής χλωρίδας που φυσιολογικά ζουν μέσα στην στοματική κοιλότητα
  • Κάπνισμα
  • Κακή διατροφή
  • Συστηματική λήψη φαρμάκων
  • Γενετικοί παράγοντες
  • Ζαχαρώδης διαβήτης
  • Ορμονικές διαταραχές
  • Έλλειψη στοματικής υγιεινής και άλλα
  • Θεραπεία

Σχολαστική αφαίρεση των μικροβιακών εναποθέσεων από τις επιφάνειες των δοντιών, απομάκρυνση πέτρας – τρυγιάς και πλάκας από τον Οδοντίατρο, τόσο πάνω όσο και κάτω από τα ούλα
Απόξεση των ριζών με διάφορες χειρουργικές τεχνικές αφού εκτιμηθεί η κλινική εικόνα σε συνδυασμό με την κατάλληλη ακτινογραφική εξέταση (συνήθως πανοραμική)
Το αποτέλεσμα της θεραπείας είναι η εξάλειψη της φλεγμονής, δηλαδή τα ούλα σταματούν να αιμορραγούν και να τρέχουν πύον, δεν παρατηρούνται πλέον πρηξίματα, σταματά η φατνιολυσία δηλαδή η καταστροφή του οστού γύρω από τα δόντια και ακτινογραφικά φαίνεται το κόκκαλο να παραμένει στα ίδια επίπεδα.

Ο πολύ-παραγοντικός χαρακτήρας της αιτιολογίας των περιοδοντικών νοσημάτων και η συνεχής ύπαρξη μικροβίων μέσα στην στοματική κοιλότητα που δεν εξαλείφονται με στοματικά διαλύματα ή με αντιβιοτικά, διότι ενδημούν σε αυτήν, καθιστούν τα περιοδοντικά νοσήματα μοναδικά όσον αναφορά τη διατήρηση του θεραπευτικού αποτελέσματος. Απαραίτητες προϋποθέσεις λοιπόν για την καλή πρόγνωση είναι η σχολαστική τήρηση της στοματικής υγιεινής από τον ασθενή ( δηλαδή το καθημερινό σωστό βούρτσισμα των δοντιών, χρήση νήματος και μεσοδόντιων βουρτσών ) σύμφωνα με τις οδηγίες του οδοντιάτρου και τακτικός επανέλεγχος που καθορίζεται για συμπληρωματική θεραπεία ή απλό καθαρισμό κάθε 3-6 μήνες συνήθως. Σε πολλούς ασθενείς η συχνότητα αυτή επίσκεψης στον οδοντίατρο δεν τηρείται. Αυτό όμως είναι ένα ολέθριο λάθος διότι η περιοδοντίτιδα υποτροπιάζει πολύ εύκολα.

Στις επισκέψεις επανεξέτασης γίνεται :

• Κλινικός έλεγχος των ούλων
  • Μέτρηση βάθους θυλάκων
  • Έλεγχος της στοματικής υγιεινής που εφαρμόζεται από τον ασθενή
  • Καθαρισμός δοντιών από πέτρα
  • Συμπληρωματική θεραπεία, ριζική απόξεση (αν χρειάζεται)
  • Ακτινογραφικός συγκριτικός έλεγχος του οστού που περιβάλλουν τα δόντια

διαβάστε στην Περιοδοντολογία

διαμοιρασμός άρθρου :